Η αναπνοή παίζει βασικό ρόλο σε όλες τις εμπειρίες που έχουν σχέση με τον εσωτερικό μας κόσμο. Όσοι διαλογίζονται χαλαρώνουν και ηρεμούν μετρώντας τις αναπνοές τους. Οι Κινέζοι ταυτίζουν την αναπνοή με το ίδιο το πνεύμα. Οι ασκήσεις γιόγκα, ο φυσικός τοκετός, η άρση βαρών, το τρέξιμο ή κάθε άλλο άθλημα που απαιτεί εστιασμένη πρόθεση, όλα έχουν ως επίκεντρο την αναπνοή.

Γενικά, οι περισσότεροι δεν αναπνέουμε συνειδητά. Σπάνια νιώθουμε άνετα όταν κατευθύνουμε την προσοχή μας προς την εσωτερική μας ζωή. Είμαστε ένας ενεργητικός λαός, που νιώθει την παρόρμηση να κατακτήσει τον εξωτερικό κόσμο και να κυριαρχήσει στη φύση. Όμως, η εσωτερική ζωή κρατά το κλειδί της θεραπείας των φυσικών και συναισθηματικών διαταραχών μας και μας υπόσχεται την αρμονία σώματος, νου και πνεύματος. Η αναπνοή είναι η αφετηρία που επιτρέπει να γίνει αυτή η στροφή προς τα μέσα.

Αναπνεύστε ρυθμικά, εισπνέοντας από τη μύτη και εκπνέοντας από το στόμα..Οι εκπνοές από το στόμα με τη σειρά τους πρέπει να είναι κανονικές, εύκολες, και να γίνονται αβίαστα- δηλαδή, να μη είναι ούτε επιτηδευμένες ούτε υπερβολικές. Όταν εκπνέουμε πιο αργά από όσο εισπνέουμε, ενεργοποιούμε το κυριότερο νεύρο, που διέπει την ηρεμία και τη χαλάρωση του σώματος, το πνευμονογαστρικό νεύρο. Ξεκινώντας από τη βάση του εγκεφάλου, στον προμήκη μυελό, το νεύρο αυτό κατεβαίνει από το λαιμό και στέλνει τα παρακλάδια του στους πνεύμονες, τν καρδιά και το εντερικό σύστημα. Υπό την επίδραση αυτού του ιδιαίτερου τρόπου εκπνοής, το πνευμονογαστρικό νεύρο οδηγεί σε πτώση της πίεσης του αίματος, μείωση των σφυγμών και των καρδιακών παλμών, ενώ οι μυϊκές συσπάσεις του εντερικού συστήματος γίνονται πιο αργές και ταυτόχρονα μειώνεται ο ρυθμός αναπνοής. Όταν αυτές οι λειτουργίες ηρεμήσουν η προσοχή σας θα είναι απόλυτα διαθέσιμη για την εικονοπλαστική εργασία.

Ο λόγος που τονίζω το ρόλο της εκπνοής, είναι επειδή η αναπνοή που έχει σκοπό να ησυχάσει το σώμα ξεκινά με εκ-πνοή και όχι με εισ-πνοή. Ο συνηθισμένος τρόπος που αναπνέουμε, πρώτα εισ-πνέοντας και μετά εκ-πνέοντας μας τονώνει, καθώς διεγείρει το συμπαθητικό ή διεγερτικό νευρικό μας σύστημα και τον μυελό των επινεφριδίων που εκκρίνει αδρεναλίνη. Το άλλο είδος αναπνοής, αυτό κατά το οποίο πρώτα εκ-πνέουμε, διεγείρει το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα και το πνευμονογαστρικό νεύρο, που βοηθούν το σώμα να ηρεμήσει και να χαλαρώσει.

~Gerald Epstein…*